جک هیدرولیکی آسانسور

خانه    جک هیدرولیکی آسانسور

جک هیدرولیکی یا سیلندر هیدرولیکی آسانسور، عنصری اساسی در سیستم‌ آسانسورهای هیدرولیکی است. این جک‌ها از نیروی هیدرولیک برای حرکت آسانسور به بالا و پایین استفاده می‌کنند.

ساختار جک هیدرولیکی آسانسور

ساختار جک هیدرولیکی شامل یک سیلندر آهنی که حاوی روغن هیدرولیک است و یک پیستون است. وقتی روغن هیدرولیکی به داخل سیلندر فشرده می‌شود، پیستون به سمت بالا یا پایین حرکت کرده و این تاثیر در حرکت آسانسور انجام می‌شود.


عملکرد جک هیدرولیکی آسانسور

عملکرد جک هیدرولیکی آسانسور را به صورت ساده می توانیم اینگونه تفسیر کنیم؛ که زمانی که شخص یا بار به آسانسور وارد می‌شود و دکمه مورد نظر را فشار می‌دهد، سیستم هیدرولیکی جک آسانسور فشار به مایع هیدرولیکی تحت فشار مانند روغن اعمال می‌کند. این فشار باعث فشرده شدن مایع هیدرولیکی در سیلندر جک می‌شود و باعث حرکت جک و پله‌های آسانسور به سمت بالا یا پایین می‌شود، به دلیل فشرده شدن مایع، فشار ایجاد شده به تمام نقاط سیستم هیدرولیک منتقل می‌شود و بر اساس اصول هیدرولیکی، نیروی اعمالی بر روی مایع به همه سطوح مساوی منتقل می‌شود. به این ترتیب آسانسور به طور ایمن و دقیق حرکت می‌کند.
بطور خلاصه، عملکرد جک هیدرولیکی در آسانسور همانند یک جرثقیل عمل می‌کند. وقتی فشار روغن هیدرولیکی از یک سمت سیلندر اعمال می‌شود، آسانسور به سمت معکوس حرکت می‌کند.

 

مزایای استفاده از جک هیدرولیکی آسانسور

جک هیدرولیکی آسانسورها، به دلیل مزایایی که دارند امروز مورد استقبال قرار گرفته اند، این مزایا شامل:

• عمر طولانی و عملکرد قابل اعتماد
• حرکت نرم و بی‌صدا
• کمترین نیاز به فضای فیزیکی در مقایسه با سیستم‌های مکانیکی
• نصب آسان تر و ارزان

 

معایب استفاده از جک هیدرولیکی آسانسور

در استفاده از جک های هیدرولیکی آسانسور معایب آن نیز به چشم می خورد، که شامل:
• نیاز به نگهداری منظم و تعویض روغن دوره‌ای
• هزینه نصب و نگهداری از سیستم‌های مکانیکی بیشتر است
که البته در مقایسه با مزایای استفاده از جک هیدرولیکی معایب آن قابل چشم پوشی می باشد.

انواع جک هیدرولیکی آسانسور

جک هیدرولیکی انواع مختلفی دارد، اما به دو دسته کلی تقسیم می شوند، جک های هیدرولیکی تک مرحله ای و تلسکوپی، دیگر دسته بندی جک های هیدرولیکی مربوط به محل قرار گیری آن ها می باشد شامل:
• جک هیدرولیکی کنار مستقیم:
در مدل جک کنار مستقیم، جک به صورت مستقیم در کنار کابین به نسبت ۱:۱ نصب می‌شود. این مدل برای کابین‌های نسبتاً کوچک یک جک و برای کابین‌های بزرگتر و ظرفیت‌های بالاتر (مانند آسانسورهای خودروبر) دو جک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • جک هیدرولیکی غیر مستقیم در کنار:

در سیستم جک کنار غیرمستقیم، جک در کنار کابین و به صورت غیرمستقیم با نسبت ۲:۱ نصب می‌شود. در این روش معمولا از یک جک استفاده می‌شود، اما در شرایط خاص، مثل کابین‌های بسیار بزرگ و سنگین، می‌توان از دو یا بیشتر جک استفاده کرد.

کورس حرکتی جک، در این سیستم، نصف طول مسیر جابجایی کابین است. بنابراین، سرعت حرکت کابین دو برابر سرعت جک خواهد بود. از سوی دیگر، نیروی وارد بر جک، معادل دو برابر وزن بار و کابین آسانسور است.

 

  • جک هیدرولیکی زیر مستقیم:

در ساختار جک زیر مستقیم، بطور عموم یک جک زیر کابین نصب می‌شود و اتصال مستقیم ۱:۱ دارد. در این نوع جک، طول مسیر حرکت کابین و کورس جک برابر است. به همین دلیل، سرعت حرکت کابین آسانسور و جک نیز یکسان است. علاوه بر این، مجموع نیرویی که وارد جک هیدرولیک می‌شود، با وزن بار و کابین برابر است.

اجزای جک هیدرولیکی آسانسور

جک هیدرولیکی به عنوان اساسی ترین بخش از آسانسورهای هیدرولیکی، خود از اجزای گوناگونی تشکیل شده است، این اجزا شامل:

  • شفت جک:

شفت جک آسانسور هیدرولیکی عموما از یک لوله فولادی بدون درز، با سطح کاملا صیقلی ساخته می‌شود. سطح بیرونی شفت جک با پکینگ‌های آببندی در تماس است و باید بدون زخم و خراش باشد. برای صیقل دادن سطح شفت، فرایند هونینگ با دقت بالا بر روی آن انجام می‌شود. گاهی از لوله‌های با سطح خارجی کرومه برای این منظور استفاده می‌شود.

قطر خارجی لوله در محاسبات فشار سیستم تعیین می‌شود. اندازه قطر شفت جک با فشار سیستم تناسب معکوس دارد. همچنین، ضخامت شفت جک نیز در محاسبات کمانش جک مدنظر قرار می‌گیرد. محاسبات فشار و کمانش باید برای هر دستگاه، با توجه به مشخصات فنی آن، جداگانه انجام شود.

  • سیلندر جک:

سیلندر جک یک لوله فولادی بدون درز است که شفت داخل آن حرکت می‌کند. جک‌های آسانسور بنحوی طراحی می‌شوند که پیستون داخل سیلندر با آن در تماس نیست. بنابراین، نیازی به صیقل کردن سطح داخلی سیلندر وجود ندارد. سیلندر از ناحیه انتهای بالایی به بخش‌های آب‌بندی مجهز است که با شفت در تماس هستند. پورت اصلی جریان روغن می‌تواند در بالا، پایین یا هر جایی در بدنه سیلندر قرار گیرد. تعیین محل دقیق پورت جک به نوع و نحوه نصب آن وابسته است. به‌عنوان مثال، جک‌هایی که با عملکرد مستقیم در زیر کابین نصب می‌شوند، پورت آن‌ها در ناحیه بالای سیلندر قرار دارد و به شلنگ متصل می‌شود. همچنین، جک‌های زیر تلسکوپی دارای تفاوت‌هایی هستند و پورت آن‌ها در پایین جک قرار دارد و از طریق یک لوله خارج از سیلندر به بالا هدایت می‌شود.

 

  • راپچرولو جک:

راپچرولو یا شیر ایمنی جک، یک قطعه مهم در آسانسور های هیدرولیک است که برای جلوگیری از سقوط ناگهانی جک در صورت پارگی شلنگ هیدرولیک بکار می‌رود. این قطعه باید تمام آزمون‌های فنی را پشت سر بگذارد و گواهینامه استاندارد را دریافت کند. در آسانسورهای هیدرولیک دو جک (جک دوبل)، نیاز به تعبیه راپچرولوها به شکلی است که در صورت فعال شدن یکی از شیرهای ترکیدگی، شیر ترکیدگی جک دیگر نیز بلافاصله قفل شود، تا از وقوع حوادث جلوگیری شود.

جک هیدرولیکی و پاوریونیت آسانسور مکمل یکدیگرند

جک هیدرولیکی و پاوریونیت مکمل یکدیگرند، نیروی مورد نیاز جک ها برای حرکت، از طریق پاوریونیت تامین می شود. در طراحی اسانسورهای هیدرولیکی ابتد باید مدل و برند جک هیدرولیکی تعیین شود و بر مبنای مشخصات فنی جک هیدرولیکی بسته به مقدار انرژی مورد نیاز جک هیدرولیکی پاوریونیت مورد نظر را تهیه کنند.

قیمت جک هیدرولیکی آسانسور

قیمت جک هیدرولیکی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله برند سازنده این جک ها.

به همین منظور شما می توانید با کارشناسان ما در اسکاد لیفت تماس بگیرید، و ضمن دریافت مشاوره برای خرید جک هیدرولیکی از قیمت این جک ها اطلاع پیدا کنید.

جک هیدرولیکی آسانسور اسکاد لیفت

بی شک آوازه ی مجموعه ی اسکاد لیفت به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان تجهیزات آسانسور هیدرولیکی، در میان فعالان این حوزه به گوش همگان رسیده است.

مجموعه بازرگانی اسکاد لیفت به پشتوانه تخصص و تجربه خود همواره سعی بر این داشته که رضایت مشتریان خود را جلب کند، و آسایش، آرامش و امنیت را در کنار حمل و نقلی آسان برایشان به ارمغان بیاورد.

کارشناسان ما در اسکاد لیفت آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشند. برای دریافت مشاره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارتباط با کارشناسان و مشاوره رایگان